bootstrap website templates
ważywa

Ile posiłków dziennie jadać?

Osoby, które interesują się zdrowym odżywianiem lub są na etapie redukcji z pewnością słyszały informacje na temat tego ile posiłków dziennie powinno się spożywać i w jakich odstępach czasu. Niektórzy wciąż pamiętają zalecenia dotyczącego tego, że kolację powinno zjadać się do godziny 18. Słuchając tego typu rad i co najgorsze, stosując się do nich, odchudzanie z pewnością stanie się męczarnią. Nieustanne uczucie głodu skutecznie pogorszy nasze samopoczucie, a za horyzontem widoczny będzie efekt jojo. Jaka jest zatem prawda na temat zalecanej liczby posiłków w ciągu dnia? Jak długa powinna być przerwa w jedzeniu?

Zdrowe odchudzanie - na czym polega?

Szukając informacji na temat zalecanej liczby posiłków, w zależności od źródła, dowiemy się, iż najlepszym rozwiązaniem jest spożywanie pięciu, ewentualnie czterech mniejszych dań w ciągu dnia, co 3 godziny. Przeglądając inne strony, doszukamy się jednak danych, iż jedyną słuszną opcją jest jedzenie trzy razy dziennie - śniadania, obiadu i kolacji. Kto ma rację? Wszyscy i nikt. Jak zatem podejść do tematu?

Aby odchudzanie było nie tylko skuteczne, ale również nie wiązało się z rezygnacją ze wszystkiego co sprawia nam przyjemność, cały proces należy dopasować do swoich preferencji i stylu życia. Oznacza to, że w przypadku niektórych osób najlepszym rozwiązaniem będzie spożywanie właśnie pięciu mniejszych posiłków, a w przypadku innych trzech większych. Spore znaczenie ma też ilość czasu jaką dysponujemy w ciągu dnia na przygotowanie potraw oraz ich zjedzenie. Jeśli mamy tylko jedną przerwę w pracy, trudno będzie nam wygospodarować czas na zjedzenie dwóch lub nawet trzech posiłków i to jeszcze w odstępach 3-godzinnych. Decydując się na jedzenie pięć razy w ciągu dnia, trzeba też liczyć się z koniecznością spędzania w kuchni kilku godzin. Z drugiej strony, jeśli nasz plan to umożliwia, nic nie stoi na przeszkodzie, aby wdrożyć tego typu dietę.

Co jeszcze warto wiedzieć na temat spożywania posiłków?

Kolejną kwestią, która z pewnością ułatwi nam odchudzanie, jest wypracowanie elastycznego podejścia. Nawet jeśli założyliśmy, że chcemy jeść pięć razy dziennie, po upływie 3 godzin może się okazać, że wcale nie jesteśmy głodni. Czy w takim przypadku jedzenie na siłę ma sens? Dobrym rozwiązaniem, które jednocześnie pozwoli nam lepiej poznać własny organizm jest spożywanie posiłków wtedy, gdy odczuwamy głód. Intuicyjne jedzenie jest obecnie coraz bardziej popularną filozofią życiową, która stanowi przeciwieństwo klasycznych diet. Oczywiście, aby odchudzanie miało sens, gdy poczujemy, że mamy ochotę coś przekąsić, sięgamy do zdrowe i niskoprzetworzone produkty.

Wsłuchiwanie się w potrzeby własnego organizmu oraz sygnały jakie wysyła, pozwala także szybciej zidentyfikować stan gdy jesteśmy już nasyceni. W takim przypadku, nawet jeśli na talerzu zostało niewiele, warto przerwać jedzenie. Dzięki temu unikniemy złego samopoczucia. Wracając jednak do liczby posiłków, może się okazać, że jednego dnia mamy ochotę zjeść trzy razy dziennie, zaś kolejnego dorzucić dodatkową porcję, np. po intensywnym treningu.

Kluczową kwestią, na której powinno opierać się odchudzanie jest wypracowanie deficytu kalorycznego. Spożywając mniejszą liczbę kalorii niż faktycznie jest nam potrzebna, nie ma znaczenia ile razy dziennie jemy. Chcąc podejść do tematu w odpowiedni sposób, trzeba na początek obliczyć swoje zapotrzebowanie kaloryczne. Dopiero wtedy możemy zacząć eksperymentować z liczbą posiłków.

Adres

ul. Kościuszki 36 G/6
32-020 Wieliczka

Kontakt

Email: poradnia@dieta-goja.pl
Tel.: +48 510 164 889